Radyoloji Uzmanı Dr.Birsen DOKGÖZ

Dr.Birsen DOKGÖZ

TİROİD USG

tiroid usg ultrason

Tiroid ultrasonu boynumuzun ön kısmında bulunan çok önemli işlevlere sahip tiroid bezini değerlendirmek için yapılan bir ultrason incelemesidir. Herhangi bir radyasyon riski taşımayan bir görüntüleme yöntemidir.  Tiroid bezi, boynuun orta ve alt kısmında iki lob ve iki lobu birleştiren isthmus adını verdiğimiz parçadan oluşan bir organdır.

Tiroid bezinden salınan hormonlar kalp, damar, mide ve barsaklar, göz, cilt gibi pekçok organımızı etkiler. Tiroid hormonlarının düzeyi önemlidir. Tiroidde,  Nodüler Tiroid (Guatr Hastalığı), Tiroidit (Akut veya  Kronik) ve Tiroidin Malign Kitleleri (kötü huylu) görülebilir.

Tiroid nodülleri, tiroid bezindeki yuvarlak şekilli tek veya çok sayıdaki kitlelerdir. Noduller aşırı hormon salgılayarak Hipertiroidiye veya hormon salınımını azaltarak Hipotroidiye yol açabilirler.

Tiroid nodülleri radyasyon riski taşımayan ultrasonografi incelemeleriyle, düzenli aralıklarla takip veya biyopsi yapılıp yapılmayacağına karar verilir. Takip ultrasonografileriyle nodüllerde yapısal bir değişiklik olup olmaması, boyutlarında büyüme yönünde bir değişim olması gibi durumlarda ultrason eşliğinde biyopsi yapılması gerekir. Büyüme olması durumunda çevre dokular ile ilişkisi, göğüs kafesi içerisine uzanıp uzanmaması değerlendirilir cerrahi tedavi gerekip gerekmediği genel cerrahi yaklaşımı ile belirlenir.

Akut tiroidit, tiroid bezinin ani başlangıçlı, ağrılı ve genellikle mikrobik (bakteriyel) kökenli bir enfeksiyondur. Hızlı ilerleyen bir durumdur ve acil antibiyotik-steroid gibi tıbbi tedavi yapılmalıdır.  Akut tiroidit tanısında Ultrason en önemli noninvaziv görüntüleme yöntemidir.

Kronik tiroidit, tiroid bezinin mikrobik olmayan, genellikle bağışıklık sistemi kaynaklı (Otoimmun) bir enfeksiyondur. Kronik tiroiditlerde süreç uzundur. Genellikle genç yaşlarda ultrason ve laboratuar testleri ile tanı konulur. Hastanın hayatı boyunca takipte olması gereken, tioid hormonları artınca azaltmaya, tiroid hormonları azalınca arttırmaya yönelik tıbbi tedavi gereken bir süreçtir.

Tiroid kanserleri, tiroid hastalıklarının önemli bir kısmını oluşturur. Tiroiddeki kitle direkt bir kanser dokusu şeklinde başlayabileceği gibi kişide var olan nodüllerden de gelişebilir. Tiroid nodulu olan hastaların mutlaka düzenli Ultrason eşliğinde takibi gerekir. Ayrıca şüpheli bulgular olması veya gelişmesi durumunda da biyopsi ile değerlendirilmesi şarttır.